Atklāta Edgara Degā orģinālgrafiku izstāde

Piektdien, 1. jūnijā,  Liepājas muzejā Kūrmājas prospektā 16/18 atklāja izstādi “Edgars Degā. Litogrāfija. Māksla, kas apsteidza laiku”, ļaujot iepazīt mākslinieka daiļradi orģinālgrafikās.

Izstādē var skatīt 44 mākslinieka Edgara Degā darbus no Kesauri ģimenes kolekcijas, tai skaitā īpašo monotipiju sēriju rakstnieka Ludovika Alevi satīriskajai grāmatai “Kardināla ģimene”, kas pārsteidz ar mākslinieka novatorismu, impresionisma jaunu redzējumu, meklējot savus īpašos veidus, kā iesaistīt, uzrunāt skatītāju, parādīt savu redzējumu no vairākām šķautnēm, vienlaicīgi neuzstādot robežas.

Edgars Degā (Hilaire Germain Edgar DE GAS) (1834-1917) ir viens no 19. gs. ievērojamākajiem franču gleznotājiem, zīmētājiem un grafiķiem, pazīstams arī kā inovatīvs skulptors un fotogrāfs. Degā radīja neliela izmēra darbus pasteļa, guašas un temperas tehnikā. Viņa gleznu sižeti ataino balerīnas, teātra skatuves aizkulises, koncertus kafejnīcās, tie ir arī akti un draugu portreti.

1874. gadā pirmo reizi Degā iepazīst monotipijas tehniku un, tālāk attīstot savas iemaņas un prasmes, viņa stils arvien vairāk sasaucās ar impresionismu, izmantojot monotipijām raksturīgās izplūdušās kontūras un tintes gleznieciskos paņēmienus. Līdztekus mākslinieks apgūst pasteļa tehniku, un tieši pasteļa izmantošana veicina viņa krāsu izpratni. Monotipijās, kuras Degā raksturo kā "zīmējumus, kas izgatavoti treknrakstā un drukāti", viņš mācījies tonālu laukumu kompozīciju, kur formai ir lielāka nozīme nekā līnijām.

No 1877. līdz 1878. gadam Degā veidoja monotipiju ciklu sava tuva drauga rakstnieka un libretista Ludovika Alevi satīriskajai grāmatai “Kardinālu ģimene”, kurā ir attēlota baletdejotāju “sociālā augšupeja”, skatuves dzīvi kontrolējošas mātes un izlaidība aizkulisēs un sniegts ieskats tā laika franču sabiedrībā, Parīzes ielās un nakts dzīvē. Tā kā Alevi sarakstījis grāmatu pirmajā personā, Degā attēlojis autoru deviņās ilustrācijās. Draugi ieteica Alevi tās nepublicēt, jo “kopumā ņemot, Degā ilustrācijas drīzāk ir gara un atmosfēras atainojums nekā īstas ilustrācijas.” Ir pārsteidzoši redzēt Degā reālistisko un pat naturālistisko mākslu, ja salīdzinām ar tradicionālo “saldo” Otrās impērijas eleganci, kuras stilā bija veidotas Edmona Mora miniatūras un Anri Migro ilustrācijas iepriekšējās publikācijās. Salīdzinot šo divu grāmatu ilustrācijas ar Degā veidotajām, kļūst saprotams, ka, būdams izcils mākslinieks, viņš bija apsteidzis savu laiku. Degā veltīja vienai epizodei vairākas monotipijas, variējot kompozīciju un vizuālos efektus. Ja skatās uz monotipijām vienlaicīgi, tad tās secīgi attēlo konkrētās ainas no dažādiem skatu punktiem, sasniedzot interesantu kinemātisku efektu, ko nebūtu iespējams iegūt grāmatas publikācijās.

Kad 1918. gadā pirmoreiz izsolē atklātībā parādījās monotipiju un zīmējumu komplekta portfolio, atbilstoši katalogam tas sastāvēja no 37 monotipijām, tai skaitā 8 retušētas ar pasteli, 30 papildinājumi un 11 zīmējumi. No šī krājuma daudz kas ir zudis. 1938. gadā izdevējs Ogusts Blezo publicē monotipijas kā oforta ilustrācijas. Izdevumam bija tikai 350 eksemplāri. Šie oforti ir īpaši nozīmīgi, jo daudzi Edgara Degā monotipiju oriģināli ir zuduši. Tādējādi tie ir vienīgie, kas liecina, ka tādi reiz ir bijuši.

Unikālā izstāde līdz šim ar lieliem panākumiem bijusi izstādīta Lietuvā un Slovākijā un būs apskatāma Liepājas muzejā no 1. jūnija līdz 5. augustam.

Pievienots: 2018-05-30 14:18:01